1. september 2022
Vegard Simensen

Hva koster en nettside?

Det er et spørsmål vi har fått en rekke ganger i The Pitch. Ikke bare blant våre kunder, men også internt på huset.

Både kunde og rådgiver ønsker et raskt svar slik at man kan ta stilling til om det kan bli en realitet i forhold til budsjett, målsetning, fremdrift osv. Men til begge parters (noen ganger) store fortvilelse, har vi sjeldent et raskt svar å gi. Går du til bilbutikken og spør «Hva koster det for en bil?». Her er det flere faktorer som må kartlegges før vi kan gi et konkret tilbud.

Den uunnværlige briefen

Et godt sluttresultat starter med en god og grundig brief. Dersom du setter pris på «living life to the max» med mange våkenetter og kryssing av fingre, hud og tær, for all del, dropp den gjerne, men vi i The Pitch setter i alle fall pris på en god natts søvn. Briefen er hele prosjektets hjerte og livsåre. Med vårt egenutviklede briefskjema avdekker vi, i samarbeid med deg, hvilke utfordringer vi står ovenfor. Hva skal kommuniseres? Hvem er kundene? Konkurrenter? Bakgrunn for oppdraget? Dette er bare et knippe av de svært viktige spørsmålene man må gjøre rede for. I tillegg må man også gjøre rede for kostnadsdrivere som nettbutikk, artikkelfunksjon, SEO-optimaliseringer, flerspråklige funksjoner og en rekke andre funksjoner.

Når vi har avdekket dette, ja da kan vi gi deg et tilbud.

Hvorfor koster den det?

Nå som vi har gitt et svar på hva en nettside koster, åpner det seg kanskje et nytt spørsmål, «Hvorfor koster den det? Det finnes jo så mange ferdige maler der ute, kan man ikke bare kjøpe en som passer til vårt behov for en brøkdel av prisen da?».

Joda, kjør på. Men det blir ikke vi som hjelper deg med det. Vi vet hva det innebærer å kjøpe ferdige maler. Ja, prisen for selve malen koster fort under tusenlappen, men tiden man må bruke for å få det til passe dine målsetninger og idéer gjør ikke det. Innholdet i malene er spesialtilpasset til designet for å se lekkert ut, men det er i svært få tilfeller innholdet du har, passer inn på samme måte. Dermed samsvarer ikke innhold med design og funksjonalitet. Den malen du kjøpte som så lekker og innbydende ut til å begynne med, ser plutselig tom og uoversiktlig ut.

En bil ble det jo, men var det slik du ønsket den?

 

I tillegg er malene spekket med ekstra funksjonalitet for å dekke alle mulige behov, ikke nødvendigvis dine behov, og da har du også fått deg en nettside som laster inn mye saktere enn det som er akseptabelt. Og for å gjøre det enda mer komplisert, svært få maler er bygget på samme lest, så det vil si at en webutvikler må sette seg inn i akkurat den malen du har kjøpt, en som (mest sannsynlig) ikke likner på noen andre han har jobbet med tidligere. Så i stedet for å lage vakkert og brukervennlig design basert på brief og innhold, må man få innhold og brief til å passe inn i malen. En betydningsfull og avgjørende forskjell for sluttresultatet.

Arbeidsprosessen

Om ikke mal, hvor går veien nå? Som alle seriøse byråer har også vi en arbeidsprosess som følges nøye i alle prosjekter vi jobber med. Prosessen er alfa og omega for et vellykket samarbeid og sluttprodukt. I korte trekk handler det hele om å forstå, definere, utvikle og levere. Disse fasene varierer i kompleksitet avhengig av hvor omfattende prosjektet er. Men kanskje det viktigste av alt, kunden er med hele veien. I tillegg til å holde kunden oppdatert på fremdrift gjennom digital kommunikasjon, er det også definert statusmøter hvor vi sammen ser på hva som er gjort til nå, hva som skal gjøres videre og eventuelle justeringer som må på plass.

Fase 1 – Research og innsikt

Nå som briefen er på plass, må vi forstå hva vi skal gjøre. Dette er en utforskningsfase hvor vi samler innsikt og inspirasjon. Vi identifiserer problemet, behovet som skal adresseres og begrensninger/muligheter for løsningen. Vi skaper konseptretninger og benytter oss flittig av moodboards.

Fase 2 – Struktur og funksjonalitet

I andre fase må prosjektet defineres og vi stiller oss spørsmål som: Hvordan skal innholdet struktureres? Må vi forholde oss til en visuell profil fra kunden? Hva er brukernes krav? Hvordan skal nettsiden fungere? Hvilke funksjoner må på plass? Basert på svarene fra disse utvikler vi enkle wireframes for å visualisere funksjoner, brukeropplevelse og struktur av innhold. På dette stadiet er det nå viktig å involvere kunden før vi går videre til neste fase.

Fase 3 – Design og utvikling

I tredje fase fokuserer vi på utvikling. Her blir de grove trådskissene til designskisser med form, innhold og farge. Og designskissene blir deretter programmert responsivt for alle nettlesere.

Les også: Hvorfor trenger alle bedrifter en profilhåndbok? 

Fase 4 – Lansering

Den fjerde og siste fasen er leveranse, hvor sluttproduktet ferdigstilles og lanseres.

Dette var med enkle ord en beskrivelse av arbeidsprosessen vår. Avhengig av prosjektets kompleksitet vil tiden vi bruker i de forskjellige fasene være veldig varierende. For alle prosjekter velger vi de metodene og aktivitetene som passer best til hvert enkelt prosjekt.

Det er dette vi legger til grunn når vi gir deg et tilbud på rådgivning, design og utvikling av en nettside.

Har du behov for ny nettside?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat så kommer vi frem til den beste løsningen sammen 😊

Under ser du et knippe nettsider vi har levert for andre kunder.

Ny nettside for Miljøstiftelsen Elv og Hav
Miljøstiftelsen Elv og Hav
Ny nettside for Smart Innovation Norway
Smart Innovation Norway
Ny nettside for Recharge
Recharge
Ny nettside for Restaurant KØL
Restaurant KØL
Nettside for RØRE-prosjektet
RØRE-prosjektet
Ny nettside for Biogass Oslofjord
Biogass Oslofjord
Ny nettside for Interoptik S. Gangestad
Interoptik S. Gangestad