Hvorfor er det visuelle en viktig faktor?
Lukk øynene, og trekk pusten dypt. Hvilken merkevare dukker opp først hos deg? Akkurat nå, når jeg skriver dette innlegget, er merkevaren jeg ser Rema 1000. Kanskje fordi jeg nettopp har spist frokost, eller fordi jeg må handle inn mat for uka senere i dag. Den rød, blå og hvite logoen står for meg som svært kjent, og minner meg om ukas innkjøp. Hvis jeg tenker litt mer på Rema 1000 kan jeg se for meg hvordan butikken ser ut innvendig og utvendig. Jeg vet hvor favorittpålegget til barna er, og jeg vet hvor sjokoladen fins. Alt er visuelt, ingenting av dette er skrevet ned.
Det visuelle spiller en viktig rolle når jeg skal handle hos Rema 1000. Opplevelsen av å handle der, enkelheten, hvor lett det er å finne frem, den hyggelige karen som sitter i kassa, alt knyttes til det visuelle og følelsen av identiteten. Logoen, fargene, butikkene, innredningen og folka med Rema 1000 klær. Alt bidrar til at jeg knytter meg til merkevaren på godt og vondt.
Les også: Blend in. Nope. Stand out!
Ofte er den visuelle identiteten tilfeldig
Vi møter noen bedrifter hvor logoen rett og slett oppstod i PowerPoint på 90-tallet. Mange av disse logoene er nå kjente merkevarer som mange av oss ville kjent igjen. Noen ganger fungerer det faktisk godt, andre ganger blir det en pest og en plage for nyansatte markedsførere som ser seg nødt til å bruke en visuell identitet som ikke matcher produktet. En logo laget i PowerPoint på 90-tallet kan umulig ha gjennomgått en god nok prosess for å ta hensyn til estetiske normer og regler. Den visuelle identiteten har ikke fått den plassen den fortjener i selskapet.
Les også: Hvorfor trenger alle bedrifter en profilhåndbok?
Gi bedriften din identiteten den fortjener
Uansett om din bedrift sitter på en logo laget i PowerPoint eller ikke, er det noen viktige punkter vi mener du bør sjekke. Dersom bedriften din skal gi kundene dine samme følelse som Rema 1000 gir de fleste av sine kunder, er den visuelle identiteten grunnleggende. Uten en gjennomført profil vil du virke ustrukturert, og bli oppfattet som useriøs. Spør deg selv følgende:
- Passer bedriftens logo inn i nåtiden? Er den tidsriktig sammenlignet med andre i din bransje?
- Symboliserer dagens logo min bedrift på en riktig måte?
- Har jeg alle filformater som trengs til moderne markedsføring?
- Bruker alle samme fontpakke i markedsmateriellet og annet materiell dere bruker?
- Har dere definert hvilke farger som skal brukes sammen med logo?
- Bruker dere ikoner, symboler eller designelementer på en gjennomført måte, eller varierer det fra gang til gang?
- Har dere en tydelig «tone of voice» på hvordan dere uttrykker dere skriftlig og verbalt?
Gjennom å ha kontroll på logo, farger, fonter, ikoner og elementer skaper du en kontinuitet i møte med kunder og relasjoner slik at kundeopplevelsen blir solid og gjenkjennelig.
Ønsker du hjelp til å modernisere eller skape en ny logo til din bedrift, ta kontakt med oss, så finner vi en passende tid hvor vi sammen kan lytte til dine utfordringer og behov.