Hvorfor bør du tenke på bedriftens visuelle identitet?

Vi møter en rekke bedrifter som har behov for å markedsføre alt fra tjenester vi aldri har hørt om, til produkter som mange leverer og hvor konkurransen er høy. Alle stiller oss det samme spørsmålet; hvordan kan jeg bli mer synlig så kundene min kjøper mer av meg? Spørsmålet er vanskelig å svare på fordi en forbruker tar beslutninger på en rekke ulike plan og ofte fra helt tilfeldige påvirkningsfaktorer.




Hvorfor er det visuelle en viktig faktor?
Lukk øynene og trekk pusten dypt. Hvilken merkevare dukker opp først hos deg? Akkurat nå, når jeg skriver dette innlegget, er merkevaren jeg ser Rema 1000. Kanskje fordi jeg nettop har spist frokost, eller fordi jeg må handle inn mat for uka senere i dag. Den rød, blå og hvite logoen står for meg som svært kjent og minner meg om ukas innkjøp. Hvis jeg tenker litt mer på Rema 1000 kan jeg se for meg hvordan butikken ser ut innvendig og utvendig. Jeg vet hvor favorittpålegget til barna er og jeg vet hvor sjokoladen fins. Alt er visuelt, ingenting av dette er skrevet ned.

Det visuelle er svært viktig for at jeg skal handle hos Rema 1000. Opplevelsen av å handle der, enkelheten, hvor lett det er å finne frem, den hyggelige dama som sitter i kassa, alt knyttes til det visuelle og følelsen av identiteten. Logoen, fargene, butikkene, innredningen og folka med Rema 100 klær. Alt bidrar til at jeg knytter meg til merkevaren på godt og vondt.

Ofte er den visuelle identiteten tilfeldig
Vi møter mange bedrifter hvor logoen rett og slett oppstod i PowerPoint på 90-tallet. Mange av disse logoene er nå kjente merkevarer som mange av oss ville kjent igjen og knyttet til et produkt eller en tjeneste. Noen ganger fungerer det faktisk godt, andre ganger blir det en pest og en plage for nyansatte markedsførere som ser seg nødt til å bruke en visuell identitet som ikke matcher produktet. Logoer laget i PowerPoint på 90-tallet kan umulig ha gjennomgått en god nok prosess for å ta hensyn til estetiske normer og regler, ei heller hatt en rik nok fargeprofil eller stor nok fontvariasjon til at bedriften fikk den visuelle identiteten den fortjener.

Gi bedriften din identiteten den fortjener
Uansett om din bedrift sitter på en logo laget i PowerPoint eller ikke, er det noen viktige punkter vi mener du bør sjekke. Dersom bedriften din skal gi dine kunder samme følelse som Rema 1000 gir de fleste av sine kunder er den visuelle identiteten grunnleggende. Uten en gjennomført profil vil du virke ustrukturert og bli oppfattet som useriøs. Spør deg selv følgende:

  • Passer bedriftens logo inn i 2018, er den tidsriktig sammenlignet med andre i din bransje?
  • Symboliserer dagens logo min bedrift på en riktig måte?
  • Har jeg alle filformater som trengs til moderne markedsføring?
  • Bruker alle samme fontpakke i markedsmateriellet og annet materiell dere bruker?
  • Har dere definert hvilke farger som skal brukes sammen med logo?
  • Bruker dere ikoner, symboler eller designelementer på en gjennomført måte, eller varierer det fra gang til gang?

Gjennom å ha kontroll på logo, farger, fonter, ikoner og elementer skaper du en kontinuitet i møte med kunder og relasjoner slik at kundeopplevelsen blir solid og gjenkjennelig.