2018 ble et år hvor fokuset på personvern og deling av informasjon ble satt i høysete. Facebook har tatt de fleste store overskriftene med Google halsene rett bak. Man kommer heller ikke unna personvernforordningen (GDPR) som trådte i kraft utpå sensommeren og alle gjorde sitt beste for å forstå hva det skulle bety for markedsføringen. Ut over høsten fikk vi først og fremst merke hvordan nyhetsbrevene gradvis forsvant for å nesten forsvinne totalt frem mot jul. Flere og flere nettsider får programmert en løsning for godkjenning for bruk av cookies som skal gi leseren bedre innsikt om hva nettsiden kan spore og lagre av informasjon. Det har gjort at retargeting har avtatt noe og det har blitt litt mindre støy på nett, med trykk på litt. Først og fremst ble GDPR hodebry for mange markedsførere og fortsatt sitter mange og lurer på hvordan man skal forholde seg til forordningen i 2019.
GDPR blir en naturlig del av hva du bør jobbe med i 2019, men det er så klart flere punkter du bør ha fokus på:
1. GDPR-godkjent nyhetsbrev
Når det gjelder GDPR og hvordan det påvirker markedsføringen av din bedrift, bør du finne ut hvordan du kan kontakte dine kunder og interessenter ved å forholde deg korrekt til GDPR. Det er fortsatt lov å kontakte de kundene som har kjøpt en vare eller en tjeneste av deg. Men det er gråsoner rundt samtykke, innholdet i markedsføringen og hva du kan lese av statistikk i dine utsendelser. Vi anbefaler at du går i dialog med Datatilsynet slik at du finner den beste løsningen for deg og din bedrift.
Her kan du lese mer om Nyhetsbrev hos Datatilsynet.
Her finner du kontaktinfo til datatilsynet.
Her kan du lese mer om GDPR på vår blogg.
2. Forstå de ulike mediene
I 2019 har Facebook vært en del av hverdagen vår her i Norge i 12 år. Det er nå vanskelig å forestille seg en dag uten sosiale medier for de fleste av oss. Sosiale medier utgjør en betydelig del av hvordan vi kommuniserer med hverandre og med bedrifter vi liker. Det du bør ha fokus på nå er å finne dine sosiale kanaler. Nei, du trenger ikke være tilstede på dem alle, men du må kjenne til forskjellene og hvilket modus brukeren er i når hun engasjerer seg i ditt innhold. I tillegg må du kjenne ditt publikum slik at du treffer med innhold som engasjerer. Tiden hvor du kunne distribuere alt innhold helt likt til alle plattformene er forbi. Kundene dine forventer et helt annet innhold fra deg på Facebook enn de gjør på Instagram.
Helt overordnet kan vi grovt kategorisere de største slik:
Facebook = distribusjon og engasjement
Instagram = inspirasjon og ideer
Snapchat = «behind the scenes» og storytelling
LinkedIn = business, distribusjon og læring
Twitter = nyheter og diskusjon
Pinterest = inspirasjon, livsstil og trender
YouTube = kunnskap, læring og underholdning
Her får du oppdaterte tall for disse sosiale mediene fra IPSOS.
3. Ha en tydelig visuell identitet
Hvordan fremstår du visuelt med din bedrift ved inngangen til det nye året? Når du skal snakke til dine kunder gjennom GDPR-sikret kommunikasjon og med gjennomtenkt strategisk innhold i sosiale kanaler bør du fremstå helhetlig og i tråd med din bedrifts visjon. Når vi skaper design for våre kunder på The Pitch etterstreber vi å kjenne kundens tanker, visjoner og mål for å danne oss et så tydelig bilde som mulig av kundens identitet. Denne identiteten bør forankres i et regelsett samlet i en brukervennlig profilmanual slik at markedsføringen fremstår helhetlig og profesjonell.
Les mer her om hvorfor du bør tenke på bedriftens visuelle identitet.
4. Skap innhold på nettsiden din
Da jeg startet min egen familieblogg i 2008 var det få som blogget og skapte digitalt innhold. De fleste var i steinalderen i forhold til hvor langt noen har kommet i 2018. Familiebloggen min levde i 4-5 år før jeg byttet til fagblogg og senere innholdsmarkedsføring for hele byrået. De siste årene har vi fått utvikle innholdskonsepter for mange spennende aktører. Les mer om flere av de her. Men, fortsatt er det mange som ikke skaper eget innhold og de færreste klarer å ta et eierskap til sitt eget fag gjennom historiefortelling på egne nettsider. En god start er å videreutvikle menypunktet «Nyheter» som du kanskje allerede har på nettsiden i dag. Kategoriser faget ditt og begynn med å fortelle kundene dine hva du kan, hva du leverer og hvorfor kundene skal velge nettopp deg.
Les mer her om hvordan du kan rigge en redaksjon for god innholdsproduksjon.
5. Fører til synlighet på Google
Nå som du er godt i gang med å skape innhold bidrar du automatisk til bedre synlighet på Google. Dersom du klarer å skape innhold som engasjerer, distribuerer det på en god strategisk måte i dine utvalgte sosiale kanaler, og ikke minst fremstår med en helhetlig visuell identitet er du god på vei mot en bedre synlighet i 2019. De fleste av kundene dine vil gå til Google å gjøre et søk dersom de lurer på noe om ditt fag og din bransje. Har du tatt et eierskap vil de finne deg. Er konkurransen stor må du kanskje bruke noen kroner på Google-annonsering slik at de finner deg og ikke din konkurrent fra starten av.
Lykke til med arbeidet i 2019 og nøl ikke med å ta kontakt med oss!